infoPodlaskie.pl - Podlaski Katalog Turysty

Szlaki w Biebrzańskim Parku Narodowym

Email Drukuj

labedzie_1_PT_1024x768Biebrzański Park Narodowy posiada bogatą ofertę dla aktywnych turystów w postaci licznych szlaków pieszych, rowerowych i wodnych. Na terenie parku występują również szlaki konne, które są niesamowitą atrakcją wyróżniającą biebrzański sposób na wypoczynek.

Szlaki piesze

Zielony 37,7 km
OSOWIEC-TWIERDZA - Przechody - Ciszewo - KULIGI
Szlak wiosną może być na niektórych odcinkach bardzo trudny lub nawet nie do przejścia, zależnie od stanu wód. Bardzo typowy dla biebrzańskich bagien.
36 km
Laskowiec – Barwik
Szlak o bardzo wysokich walorach przyrodniczych zaczyna się w Laskowcu, nieopodal granic Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Czerwony
29 km
GONIĄDZ - Wólka Piaseczna - Kapice - rzeka Ełk - RUDA
Rozpoczyna się w Goniądzu, przecina Dolinę Biebrzy, przechodzi przez wieś Wólka Piaseczna, kompleks leśny Brzeziny Kapickie, wieś Kapice i dochodzi do rzeki Ełk. Dalej prowadzi prawym brzegiem zarastającej rzeki. Na trasie wzniesienie mineralne Dębiec (możliwość rozbicia namiotu). Następnie trasa przebiega wzdłuż licznych zarośniętych zakoli martwego koryta rzeki Ełk i dochodzi do Kanału Rudzkiego, przechodzi przez pojedyncze zagrody wsi Modzelówka z licznymi gniazdami bociana białego i kończy się we wsi Ruda.
Czerwony
9,5 km
GUGNY - BARWIK
Rozpoczyna się od szlaku niebieskiego nieopodal wsi Dobarz i prowadzi przy leśniczówce Barwik do wieży widokowej na "Grądziku Występ", nad rzeką Kosódką. Stąd dalej przez uroczysko Kaliszek prowadzi do wsi Gugny. Trasa kończy się na "Carskiej Drodze" przy przystanku PKS.

BPN_1_AW_1024x768

Planujesz wybrać się na szlaki?

Wydrukuj mapę Biebrzańskiego Parku Narodowego ->

Biebrza_mapa2_2010_1600x1200

Szlaki piesze i rowerowe

Żółty 64,3 km

WIZNA - Burzyn - Twierdza Osowiec - GONIĄDZ

Szlak rozpoczyna się w Wiźnie i przebiega skrajem Wysoczyzny Kolneńskiej. Na 10 km we wsi Burzyn znajduje się miejsce do biwakowania i punkt widokowy. W okresie wiosennym w okolicach Brzostowa i Chylin obserwować można niespotykane ilości ptactwa wodno błotnego . Dalej trasa wiedzie przez wsie Łoje-Awissa, Czachy, Okrasin i Mścichy z liczną zabudową drewnianą, mija wieś Klimaszewnica i dochodzi do kompleksu leśnego - Obwodu Ochronnego Osowiec, przecina drogę i linię kolejową Białystok Ełk, Kanał Rudzki i dochodzi do obiektów Terenowego Ośrodka Edukacyjnego w Osowcu (na miejscu jest pole biwakowe, pokoje gościnne, wypożyczalnia sprzętu wodnego). Dalej trasa przebiega przy Forcie Zarzecznym Twierdzy Osowiec i przez wieś Budne; nieopodal wsi Wólka Piaseczna przecina rzekę Biebrzę i dochodzi do miasteczka Goniądz położonego na lewym wysokim brzegu.

Niebieski
130,7 km

WIZNA - Góra Strękowa - Laskowiec - Barwik - Olszowa Droga - Goniądz - Dolistowo - Jagłowo - Trzyrzeczki - Jałowo - LIPSK

Z Wizny przebiega wzdłuż koryta rzeki Narew, następnie przy wsi Ruś przez most na drodze Łomża - Białystok przechodzi na lewy brzeg rzeki (na wiosnę duże zagęszczenie ptactwa wodno błotnego), dalej prowadzi przez wieś Góra Strękowa, gdzie znajduje się schron bojowy legendarnego Kapitana Raginisa. We wsi Strękowa Góra przechodzi na druga stronę Narwi, tuż za wsią Laskowiec wchodzi w granice Biebrzańskiego Parku Narodowego na tzw. "Carską Drogę". Po lewej stronie szlaku znajduje się wieża widokowa, z której rozciągają się rozległe widoki na tereny Bagna Ławki. Za wsią Dobarz szlak skręca w lewo (początek szlaku czerwonego), biegnie przy leśniczówce Barwik (pole namiotowe) i dochodzi do wsi Budy, a następnie prowadzi przez wieś Olszowa Droga; dochodzi do toru kolejowego (stacja Osowiec), a następnie przecina drogę i linię kolejową Białystok Ełk. Potem biegnie wzdłuż lewego, wysokiego brzegu rzeki Biebrzy; w Dolistowie Starym przechodzi na prawy brzeg rzeki, przecina śluzę Dębowo na Kanale Augustowskim (wybudowaną w latach 1826-27), a w Jagłowie (ciekawa zabudowa architektoniczna) wraca na lewy brzeg Biebrzy. Następnie wiedzie przez wsie Rutkowszczyzna i Trzyrzeczki, przechodzi przez kompleks leśny Trzyrzeczki ze zróżnicowaną roślinnością, przebiega przez wsie Kamienna Nowa i Stara, i kończy się w Lipsku.

Żółty
20,5 km
TRZCIANNE - Werykle - Chojnowo - Gugny - Stójka - Nowa Wieś - TRZCIANNE
Prowadzi przez malownicze krajobrazy pól i kompleksów leśnych. Na trasie ciekawe fragmenty torfowiska wysokiego.
78, 3 km
AUGUSTÓW - Jastrzębna -LIPSK
Dostępny dla turystyki rowerowej, na 46,9 km, od wsi Wrotki przebiega skrajem otuliny BPN, prowadzi przez wieś Jaminy (drewniany kościół z końca XVIII wieku), Czarniewo, Czarny Las, Sztabin, Krasnybór (gotycko-renesansowy kościół z 1591r.) i dochodzi do wsi Jastrzębna. Dalej wiedzie przez Ostrowie Biebrzańskie, Nowy Lipsk i kończy się w Lipsku.

Szlaki rowerowe

Żółty 19,5 km

RAJGRÓD- Wojdy - Rybczyzna - Woźnawieś - Kuligi - LEŚNICZÓWKA GRZĘDY
Szlak zaczyna się przy jeziorze Rajgrodzkim, następnie biegnie obok jeziora Dreństwo. Dalej trasa wiedzie przez lasy Rajgrodzkie, przechodzi przez wsie: Woźnawieś i Kuligi, przecina rzekę Jegrznię, wchodzi w granice BPN i kończy się przy leśniczówce Grzędy.

Szlak: Grajewo - Osowiec Twierdza – Trzcianne - Tykocin

Charakteryzuje się terenami piaszczystymi, które są pewnym utrudnieniem dla mało wprawionych rowerzystów.

Jaglowo_AW_1024x768 nad_biebrza_PT_1024x768

Szlaki wodne

Trudność szlaku Długość Trasa i opis
Łatwy 145,7 km

Szlak kajakowy rzeką Biebrzą, Rogożynek-Ruś

Utrudnieniem na szlaku w drugiej połowie lata są komary oraz duże ilości roślinności wodnej w korycie rzeki. Atrakcją szlaku jest wielka przestrzeń, dzika przyroda, silnie meandrujące naturalne koryto rzeki, liczne starorzecza i sielskie krajobrazy na wielu odcinkach . Zależnie od pory roku trasa oferuje niezapomniane atrakcje: wiosenne bezkresne rozlewiska Biebrzy oraz bogactwo ptaków, jesienne poranne mgły, klucze ptaków oraz głosy godowe łosi i jeleni.

Standard pól namiotowych jest różny, od wyposażonych w łazienki i toalety w Osowcu, Dolistowie, Goniądzu i Lipsku do pola bez żadnej infrastruktury, np. w Kamiennej Nowej.
W okresie od 1 stycznia do 23 czerwca na odcinku Osowiec-Brzostowo wymagane jest dodatkowo zezwolenie Dyrektora Parku, ze względu na ograniczenie spływów z powodu sezonu lęgowego ptaków. W tym okresie zakazane jest biwakowanie na polu namiotowym Biały Grąd.

Trudny

Wariant I - 72 km

Wariant II - 51,4 km

Wariant I: Jegrznia, Ełk, Biebrza

Wariant II: Jegrznia, K. Woznawiejski, Ełk, Biebrza
Spływ odbywa się trasą typowo nizinną o wyjątkowo słabym prądzie gdzie koryto częściowo zarośnięte roślinnością wodną. Szlak prowadzi z jeziora Rajgrodzkiego rzeką Jegrznią przez jezioro Dreństwo i miejscowość Woźnawieś; na 21,5 km wchodzi w granicę BPN, dalej wiedzie skrajem "Czerwonego Bagna" wśród podmokłych łąk. Następnie biegnie rzeką Ełk.

Jedyne miejsce biwakowe na trasie do rzeki Biebrzy znajduje się przy starym korycie Ełku na Dębcu (należy wpłynąć ok. 2 km w starorzecze). Rzeka Ełk wpada do Biebrzy poniżej wsi Wroceń, stąd dalej kontynuujemy spływ Biebrzą.

biebrza_jesien_CW_1024x768 poranek_nad_bagnami_CW_1024x768

Biebrzański Park Narodowy - zdjęcia Cezary Werpachowski

Szlaki konne

Nazwa szlaku
Długość Trasa i opis
Szlak konny Puszczy Augustowskiej 13 km w granicach Biebrzańskiego Parku Narodowego

Grzędy - Orzechówka - Tajenko  - Śluza Sosnowa - nadleśnictwa Białobrzegi, Augustów, Płaska, Szczebra, Suwałki

Trasa zaczyna się od leśniczówki Grzędy i prowadzi przez bagna, łozowiska, łąki poprzez , które dotrzemy do leśniczówki Łosiowy Kąt w Orzechówce.  Dalej trasa biegnie przez Tajenko, Śluzę Sosnowo oraz nadleśnictwa: Białobrzegi, Augustów, Płaska, Szczebra, Suwałki do Wigierskiego Parku Narodowego. Długość całego szlaku to 246 km. Jego oznakowanie stanowi emblemat zielonego proporczyka malowany na pniach drzew i innych obiektach w terenie, a w Wigierskim Parku Narodowym sylwetka jeźdźca na białym tle.

Szlak nie posiada specjalnych przystosowań zwiększających bezpieczeństwo, dlatego też należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza przy pierwszym korzystaniu z nieznanych odcinków. Każdy użytkownik dorosły korzysta ze szlaku na własną odpowiedzialność, a dzieci na odpowiedzialność opiekuna.

Możliwość uzyskania informacji o szlaku i pomoc w organizacji rajdów: Karol Chodkiewicz, Nadleśnictwo Rajgród, tel. 86 273 33 10 mob. 604 637 122, e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Biebrzański Szlak Konny 32 km

Góra - Morusy - Kruszewo - Wyszowate - Szorce - Werykule - Zubole - Chojnowo - Wilamówka - Olszowa Droga

Szlak rozpoczyna się we wsi Góra, gdzie znajduje się węzeł szlaków: Szlak Konny Doliny Górnej Narwi, Szlak Pieszy Królowej Bony oraz Szlak Pieszy im. Wł. Puchalskiego. Biegnie przez Morusy (wieś z muzeum Włodzimierza Puchalskiego), gdzie znajdują się kwatery agroturystyczne. W Kruszynie można wypożyczyć konie. Następnie szlak biegnie przez Las Szelągówka do wsi Wyszowate. Tutaj skręca w lewo, a następnie w prawo polną drogą do wsi Szorce. We wsi koło szkoły biegnie prosto na bród niedaleko wsi Nowa Wieś. Następnie przez kol. Nowa Wieś do Werykli. Tutaj skręca w prawo do wsi Zubole, a następnie w lewo polnymi drogami do Chojnowa. Znajduje się tu kwatera agroturystyczna i konie. Z Chojnowa szlak prowadzi przez lasy do drogi w kierunku wsi Wilamówka. Tutaj należy zachować ostrożność, gdyż szlak biegnie skrajem drogi asfaltowej do Wilamówki. Za mostem w Wilamówce skręca w lewo i przekracza Carską Drogę. Szlak kończy się w kol. Olszowa Droga, gdzie dalszą wędrówkę przez BPN można kontynuować szlakiem pieszym w kolorze niebieskim .

Artykuł powstał przy współpracy z Biebrzańskim Parkiem Narodowym.

Zdjęcia wstawione za zgodą BPN.

Autorzy zdjęć: P. Tałałaj, A. Wiatr, C. Werpachowski

Sprawdź pozostałą ofertę szlaków turystycznych w Biebrzańskim Parku Narodowym: http://www.biebrza.org.pl/index.php?strona=63

Najczęściej czytane

Warning: Creating default object from empty value in /home/napodlasie/ftp/info2016/modules/mod_mostread/helper.php on line 79